Komt het u beter uit wanneer wij u bellen voor informatie, advies of een afspraak? Vul dan hier uw gegevens in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Een bedrijfspand kopen
Wanneer u voor uw onderneming ook een bedrijfs- of kantoorpand wilt aanschaffen, dan heeft dat niet alleen financiële, maar ook juridische en fiscale kanten. Zo kunt u te maken krijgen met huur en verhuur, huurkoop, eigendom of beperkte zakelijke rechten (opstalrecht, erfpachtrecht). Ouwerkerk Notariaat kan u hierbij adviseren en ondersteunen. Voor de akte van levering is het inschakelen van een notaris verplicht. Maar het is zeker raadzaam de notaris eerder in te schakelen bij de voorbereidende werkzaamheden en het vastleggen van de koopovereenkomst omdat in die fase de belangrijkste afspraken gemaakt worden. Is iets niet goed vastgelegd in de koopovereenkomst dan kan dat namelijk verstrekkende juridische of fiscale gevolgen hebben en wanneer u een nieuw bedrijfspand koop dan heeft u wel wat anders aan uw hoofd.
Fiscale aspecten
Als u een bedrijfspand koopt bent u overdrachtsbelasting en/of omzetbelasting verschuldigd. Deze beide belastingen kennen verschillende regelingen die vaak erg complex zijn. Het gaat vaak om aanzienlijke bedragen gaat en het geeft zekerheid om tijdig een volledig inzicht te krijgen in alle fiscale en financiële gevolgen. De notaris is op dit gebied dé deskundige bij uitstek. Het is raadzaam dat u zijn hulp inroept.