Komt het u beter uit wanneer wij u bellen voor informatie, advies of een afspraak? Vul dan hier uw gegevens in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Statutenwijziging Vereniging
Er kunnen verschillende redenen zijn om de statuten van een vereniging te wijzigen. De naam verandert, het doel moet worden aangepast, de organisatiestructuur verandert. Een wijziging in de statuten moet altijd via een notariële akte plaatsvinden.
Het besluit om de statuten te wijzigen wordt genomen door de algemene ledenvergadering. Dit besluit vermeldt nauwkeurig wat er in de statuten worden gewijzigd moet worden. De statuten bepalen meestal dat er een minimum aantal leden aanwezig moet zijn om het besluit te kunnen nemen, en dan is ook er nog een bepaalde meerderheid nodig. Omdat een algemene ledenvergadering niet elke week bij elkaar komt is het zaak de statutenwijziging tijdig en goed voor te bereiden. De leden kunnen dan vooraf goed worden geïnformeerd en dat maakt vaak dat het hele proces soepeler verloopt. Komt u ook tijdig langs bij de notaris en niet pas nadat de algemene ledenvergadering het besluit al heeft genomen, zodat vooraf kan worden gekeken of de voorgestelde wijziging wel past binnen het geheel van de statuten en ook niet strijdig is met een bepaling in de wet.
Ouwerkerk Notariaat kan de statutenwijziging voor u verzorgen. Dat betreft het opstellen van de akte maar zo nodig ook het voorstel voor de ledenvergadering en de notulen van die vergadering.
Na de ondertekening van de akte wordt de statutenwijziging ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Ouwerkerk Notariaat heeft de volgende stukken en/of gegevens nodig;
- De huidige statuten;
- De gewenste wijziging;
- De getekende notulen van de algemene ledenvergadering.
