Komt het u beter uit wanneer wij u bellen voor informatie, advies of een afspraak? Vul dan hier uw gegevens in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Statutenwijziging Stichting
Er kunnen verschillende redenen zijn om de statuten van een stichting te wijzigen. De naam verandert, het doel moet worden aangepast, de organisatiestructuur verandert. Een wijziging in de statuten moet altijd via een notariële akte plaatsvinden.
Het besluit om de statuten te wijzigen wordt genomen door het bestuur. De statuten bepalen meestal dat er een minimum aantal bestuursleden aanwezig moet zijn om het besluit te kunnen nemen, en dan is er ook nog een bepaalde meerderheid nodig. Het besluit vermeldt nauwkeurig wat er in de statuten gewijzigd moet worden.
Omdat een bestuur lang niet altijd elke week bij elkaar komt is het zaak de statutenwijziging tijdig en goed voor te bereiden. Komt u ook tijdig langs bij de notaris en niet pas nadat het bestuur het besluit al heeft genomen, zodat vooraf kan worden gekeken of de voorgestelde wijziging wel past binnen het geheel van de statuten en ook niet strijdig is met een bepaling in de wet.
Ouwerkerk Notariaat kan de statutenwijziging voor u verzorgen. Dat betreft het opstellen van de akte maar zo nodig ook het voorstel voor de bestuursvergadering en de notulen van die vergadering.
Na de ondertekening van de akte wordt de statutenwijziging ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Ouwerkerk Notariaat heeft de volgende stukken en/of gegevens nodig;
- De huidige statuten;
- De gewenste wijziging;
- De getekende notulen van de algemene bestuursvergadering of het getekende bestuursbesluit.
